U bent hier: Home » Nieuws » IXZO, leren doe ixzo!

IXZO, leren doe ixzo!

GO! atheneum Klein-Brabant en GO! freinetschool Klim-Op zijn vanaf dit schooljaar testscholen voor een nieuw programma van het GO!, IXZO!. Dankzij het digitale leerplatform kunnen leerlingen zelf, onder coaching van hun leerkrachten, hun ‘leren’ beter opvolgen. 

Het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap wil de kansen die de digitale wereld biedt voor leerlingen om ‘beter’ te leren actief onderzoeken. IXZO!, leren doe ixzo!, maakt deel uit van het project. Dankzij deze digitale leeromgeving kunnen leerlingen zelf hun werk en hun ‘leren’ sturen. GO! atheneum Klein-Brabant en GO! freinetschool Klim-Op zijn, samen met enkele andere scholen van het GO!, testschool.

Kort samengevat ontwerpt het GO! in samenwerking met een aantal partners, waaronder bedrijven en scholen, een digitale leeromgeving waarin de leerlingen hun opgedane kennis verder kunnen oefenen en toetsen. Bovendien kunnen ze hun ‘scores’ bijhouden, zodat ze hun eigen leerproces beter kunnen sturen.

Het GO! wil met deze digitale leeromgeving de oude manier van leren niet overboord gooien, maar een brug bouwen tussen traditioneel en vernieuwend onderwijs. IXZO! is een mooie mix tussen PUSH-leren en PULL-leren. Dat wil zeggen dat er een goed evenwicht is tussen curriculumgericht en ervaringsgericht leren.

Karen Fraters, directeur GO! atheneum Klein-Brabant in Bornem/Puurs:
“De leerkrachten maken een digitale leermix rond hun project en/of lessenreeks. De leerlingen nemen zelf het leerproces in handen en gaan aan de slag met deze digitale leermix. Hierin staan allerhande digitale opdrachten die ze op eigen tempo en in eigen volgorde kunnen oplossen. De leerling staat dankzij deze tool centraal in zijn of haar leerproces Onze leerkrachten gaan met deze tool aan de slag in twee modules van Tools 4 Life: Kunst en creatie en Mens en maatschappij. We zetten hiermee onze visie in de onderwijspraktijk om.”

Sara Borghys, directeur GO! freinetschool Klim-Op in Tisselt:
“Ik ben enthousiast. Ons team is al jaren op zoek naar een registratiesysteem en extra manieren om leerlingen zichzelf en anderen te laten evalueren. We waren ook vragende partij voor een duidelijk systeem om alle bereikte doelen per kind zichtbaar te maken. Het team wil ook leerlingen eigenaar maken van hun eigen kunnen, zodat ze zelf ook hun leren kunnen sturen en doelen beter begrijpen.”

Wil je meer weten over IXZO!, leren doe ixzo!? Bekijk dan zeker eens het filmpje.


Bericht geplaatst op 29/09/2017 « Terug naar het overzicht